lørdag den 24. januar 2015

Tips og Tricks: Brug af vingnetting på billeder

Det kan sommetider giver en rigtig god effekt at gøre nogle områder af en billed mere mørk eller lys så det dermed fremhæver det primærer i et billede. En hunde fotograf som mester denne teknik og har skabt sin helt egen stil med det er Steve Magennis . Hans arbejde er helt fantastisk.

Jeg har tidligere prøvet at skabe denne effekt med mindre held i photoshop. Da jeg var over hos Sanne Ammitsbøl og tage billeder af hendes hvalpe viste hun mig hvordan denne teknik let kan laves i Lightroom. Jeg ved ikke helt hvordan Steve gør for at opnå effekten, men mon ikke han bruger nogenlunde samme metode.

I højre side hvor alle redigerings mulighederne befinder sig i Lr findes der i bunden en som hedder Effects. Her finder man muligheder for at lave både sort og hvid Vignetting alt efter om man vælger at gå til højre eller venstre på linjen som hedder Amount. Man kan så finjuster på de efterfølgende punkter alt efter hvor stærk effekten skal træde igennem, eller hvilken form effekten skal have.

Der hvor jeg syntes Lr kommer til kort er hvis hoved motivet ikke er i center af billedet. Er hunden feks. placeret til venstre i billedet vil effekt komme ind over hunde og det er ikke lige det man ønsker. Man kan så blive nødtil at finpudse i Ps. Indstillings mulighederne er til gengæld rigtig gode, man kan rimeligt let få den effekt man ønsker hvis hoved motiver er midt i billedet.

Om man vælger den sorte eller hvide afhænger efter min mening af farverne i motivet. Jeg foretrækker at bruge effekten med sort hvis der i forvejen er mørke farver i billedet og den hvide hvis billedet i forvejen er meget hvid. Det kunne være hvis der er sne med i billedet.

Her nogle eksempler på billeder hvor jeg har brugt effekten i større eller mindre udstrækning.






















1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej Bent
Flotte hundeportrætter du tager.
Du kan sagtens få vignetteeffekt i Lightroom - også selvom hovedet ikke er i centrum. Du skal bare bruge Radial Filter med exposure - det ligger som et af de seks værktøjer lige over Basicpanelet. Du kan endda lave vignetter flere steder i billedet.
Mange hilsner
-jan
www.fotograf-janjohansen.dk