torsdag den 7. august 2014

Kronhjorte og mange af dem

Igår var jeg taget tidligt afsted for at se om jeg kunne få nogle billeder af noget råvildt og kronvildt i et område hvor jeg har fået lov at komme for at fotografere.

Jeg havde medbragt min 7D og mit Canon 300mm f/2.8 med 2 x extender og gik målrettet mod det område hvor jeg anså det for mest sandsynligt at dyrene ville befinde sig. På vej mod marken kommer jeg forbi en lille lysning i skoven hvor der er en lille sø. Der går en kort sti ind til lysningen og jeg listede stille ind i håb om at der stod nogle rådyr. Som så ofte før når jeg har været forbi stod der også i dag en rå og en lille buk i lysningen. Jeg følte egentligt at jeg kom godt til dem, men havde ikke 100 % styr på vinden da der umiddelbart ikke så ud til at være nogen vind overhovedet. Råen som stod omkring 50 meter fra mig begyndte hurtigt at virke usikker over situationen, mens bukken græssede videre kort fra henden. Jeg tog hurtig nogle billeder af bukken selv om det var meget mørkt i området da jeg kunne fornemme hvilken vej det gik og ganske rigtig, råen begyndte at gæffe og stak af, bukken kigge forvirret omkring men valgte så at fortrække med hende.

Billedet af bukken er ikke særligt god, men som det fremgår er det en meget ung buk sikkert fra sidste år.


Efter den lidt trælse oplevelse listede jeg videre ned mod marken som egentligt var mit mål. Mellem skovvejen og marken er der en bred bælte på omkring 30 meter med høje grantræer som man fint kan  se igennem. Med det samme kunne jeg se at der gik kronvildt ude på marken og at de nærmeste var meget tæt på. Først begyndt jeg at liste igennem bæltet af grantræer fra den nærmeste ende, men fortrød da underlaget larmede for meget så jeg listede tilbage og gik med skovvejen til den anden ende hvor jeg så kunne liste tætter på marken. Der gik omkring 20-30 dyr på marken. En lille spids då hjort og resten var kronhjorte i størrelse op til 12 ender. Der gik nogle mindre hjorte forholdsvis tæt på men Då hjorten fornemmede at der var noget galt og løb op i den anden ende af marken hvor de stærkeste hjorte gik. De unge hjorte forsvandt også op i den ende. 


På trods af afstanden på omkring 150-200 meter fik jeg nogle billeder med hjem af dyrenen. En helt fantastisk oplevelse at se så mange flotte dyr samlet på en mark. Dyrene gik rundt og græssede i en halv til en hel time inden de blev skræmt af noget over fra nabogården. Lydene fik dem til at klumpe sammen oppe i det fjerneste hjørne hvorefter de i samlet trop forsvandt ind i skoven.

 Jagt lejerene har fortalt mig at der går en gruppe på 6-7 dyr i området der er endnu større ende dem jeg så. Der skulle være en 18 ender imellem og de er meget større af krop end dem her. Det kunne være sjovt at møde dem en dag.

Jeg måtte højt op i ISO og langt ned i lukketid på grund af den dårlige belysning til alt held har min 300mm f/2.8 IS noget jeg ikke før har gået meget op i til hunde fotografering, men i sådan et tilfælde er det helt uundværlig. Billederne er ikke perfekte, men jeg er egentligt tilfreds med dem i betragting af det udstyr jeg har til rådighed.
  






 En lille video jeg optog. Desværre var lyden rigtig dårlig så jeg har lagt noget musik hen over. Husk at vælge bedste HD opløsning.




2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Super billeder Bent - som altid :-)

Unknown sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.