onsdag den 24. september 2014

Ny hund

Mine 2 springer er efterhånden blevet 7 og 8 år gamle det betyder at det er på tide at overveje at få en ny hund som kan være klar til jagt om ca. 3 år.

Jeg har altid haft en holdning om at købe hund med stamtavle, ikke fordi man behøver få en bedre hund end hvis man køber en uden stamtavle, men chancen er trods alt meget større. Jeg har også en mening om at købe efter det bedste materiale man kan komme i nærheden af. Selv om det skulle koste en lille smule mere end dem uden gode resultater er det minimale hvis man se på de omkostninger man ellers har på en hund.

Begge mine springer er efter forældre der har 1 Vinder placering på markprøver i Danmark. Markprøve resultater er en god indikator for kvalitet når man køber en FT. Denne gang skal jeg have en FT cocker det har jeg bestemt for længe siden. Jeg er vild med deres charme og så har de efter min mening en dejlig størrelse.

Denne gang har jeg besluttet at gå en lidt anden vej, for forældre hundene jeg har kig på er ikke top præmieret på markprøver i Danmark på samme måde som mine springer. De er faktisk udelukket valgt på baggrund af deres stamtavle som så til gengæld også er noget af det bedste som fås i Verden.

Det har gennem mange år været rimeligt let at finde en god springer i DK fordi udvalget har været stort. Det samme har ikke helt været tilfældet med cockerne. For nogle år siden startede en popularitet bølge omkring cockerne i England samtidig med at deres kvalitet også blev bedre. En stor del af denne popularitet bølge skyldes helt sikkert at Ian og Wendy Openshaw gik fra at arbejde med springer til at arbejde med cocker. Bølge er også skyllet ind over Danmark, og mange af de dygtige hunde fører arbejder nu også med cocker.

De danske opdrætter og hunde fører har altid været gode til at hente hunde til landet efter de aller bedste hunde. Det har betydet at vi vel nok er et af de land uden for England og Irland med det bedste FT materiale i verden. Det give os "normale" jæger og hunde folk en helt enestående mulighed for let at få fat i noget af de bedste jagthunde når vi snakker stødenede hunde.

En vigtig, men ofte overset ting af dem som ikke ved så meget omkring FT spaniels er at man igennem generationer har avlet på hunden som kan arbejde og føres lydløs. Der er i min verden ikke noget mere irreterende at sidde på andetræk eller i det hele taget arbejde med en hund som piber eller gør ved mindste anledning. Man kan i træningen stresse en hund til lyd, men generelt er FT spaniel en meget lydløs hund. Cockerne har altid haft mere tildens til lyd end springerne så det har været et vigtigt element for mig at få en hvalp efter linjer uden lyd.

De linjer jeg har kig på stammer fra kenne Tiptopjack som ejes af Nigel Partiss i England. Nigel har haft Ian Openshaw til at føre siden hunde og det har han gjort med så stor succes at kennelen i øjeblikket er en af de helt "hotte" i England. Det er også grunden til at der de sidste år er hentet flere hunde fra kennel Tiptopjack til Danmark. Jeg har derfor kontaktet Ole Geert Dam som ejer en han og tæve fra denne kennel.


De fleste hunde folk der har FT spaniels kender Ole Geert Dam. Ole har været en fremtræden del af FT verdenen i gennem mange år. Han er markprøve dommer og har været redaktør for klubbens blad igennem mange år samtidig med han igennem en årrække også var redaktør for RJK. 
Ole er også forfatter og har ud over mange artikler også skrevet bogen  F.T. Spaniel & Retrievere – Baggrund og træning fra hvalp til færdig jagthund sammen med Niels Egelund Faddersbøll . Bogen er genudgivet i 2007 i en helt ny udgave, hvor tekst og billeder er ændret ligesom den nu er i farve. Jeg har iøvrigt leveret en del billeder til denne bog som absolut bør læses hvis du har interesse i FT spaniels eller retriever. Bemærk iøvrigt den lille serie med apportering hvor der sidder en flot fyr med en rigtig lækker lille hvalp på omkring 9-10 uger der er mig og Duke drengen for 8 år siden :-).





Når man ser på stamtavlen på Ole´s hanhund, Tiptopjack Nickel af Fuglevig kan man se linje avl på FTCH Danderw Druid, en af de mest succesrige avlshanner igennem tiderne. Han vandt det Engelske Cocker mesterskab i 2006 og har været kvalificeret 6 år i træk. For at blive kvalificeret til mesterskabet skal man have en 1 Vinder i vinderklassen siden sidste mesterskab, han er altså blevet 1 Vinder på en vinderklasse markprøve mindst en gang om året 6 år i træk. Han har avlet omkring 20 FTCHér så ud over at være en hund med enestående jagtegenskaber formår han altså også at avle dem videre.
Moderen til Oles hanhund hedder FTCH Brook Furlong of Tiptopjack og har også vundet det engelske mesterskab i 2014 og været kvalificeret 6 år i træk. En helt fantastisk tæve som Ian Openshaw betegner som en af de bedste hunde han trænet og han har trods alt gjort over 100 spaniels til FTCH. Nicks stamtavle er spækket med FTCHér. Nick har en 2.V. i A.V. åben klasse som bedste resultat .Læs om Nick her.



Oles tæve hedder Tiptopjack Harmony af Fuglevig og hendes far hedder FTCH Dardnell Dealer. Dealer er også en rigtig god han hund som har bevist at han kan videregive sin egenskaber til de næste generationer da han er far til en del FTCH. Han er iøvrigt morfar til FTCH Brook Furlong of Tiptopjack.
Moderen til Ole´s tæve hedder FTCH Broomfield Silk of Roydedge, hun har også deltaget på det Engelske mesterskab 2 år og har bestået som bedste resultat i 2009. Selv om Winnie´s stamtavle ikke er helt så stærk som Nicks så er den stadig rigtig god. Læs om Winnie her.

Oles 2 hunde har fået hvalpe sammen 2 gange tidligere. Hvalpe fra 2013 kuldet har Ole haft til træning i år og de ser lovende ud siger han. Jeg er så interesseret i han hvalp fra det kuld der gerne skulle komme i 2015. Et kuld som Ole også selv skal beholde en hvalp fra.
Nu er jeg rimeligt presset i og med jeg skal have en ny hund til næste år elles er chancen for at jeg får et slip på et år eller 2 hvor jeg står uden jagthund alt for stor, det betyder at hvis Oles hund går tom til næste år eller der ikke kommer en han hund til mig er jeg nødtil at kigge i andre retninger, men min fokus er altså primært rettet mod mit første valg.

Jeg skrev til Ole for at høre om hvor mange han havde skrevet op til hvalpe og for at høre lidt nærmer om hundene. Ole tilbød at jeg kunne komme over og se hundene og det sagde jeg naturligvis ja til. Primært var jeg interesseret i at se tæven da hun ikke var prøvet på markprøver.

Begge hunde var en af en rigtig god type og størrelse. Tæven var en rigtig kælepotte der meget gerne ville snakke. Nick er en rigtig tænd sluk hund. I min verden en egenskab som alle spaniel ejer bør drømme om. Ole betegnede ham som en fantastisk allround hund som kunne løse alle opgaver på en jagt. Han er fuldstændig rolig i alle situationer og Ole kalder ham selv Mr, Cool. Mens vi stod og snakkede og de andre hunde løb lidt rundt i hunde gården sad Nick fuldstændig stille og kiggede på os hele tiden.

Ole lavede et par apporteringer med dem og de arbejde begge rigtig godt, de er meget vedholden i søget. Begge er uden lyd i alle aspekter og spontan apporter alt. Nick har været med i den lokale jagt forening hvor han blev sat til at apporter gæs, mår og ræv, der er lige meget hvad det er siger Ole han kommer med det.

Ole har en kæmpe viden omkring spaniels og deres stamtavler og det var rigtig spændende og lærerigt at høre ham fortælle om  baggrunden for hans hunde.

Jeg fik også lige et tip vedrørende cocker af Ole. Køb ikke en FT Cocker hvis du ikke bryder sig om have en hund stående op af dig hele tiden. De tager det som en personlig fornærmelse hvis de ikke få lov fortalte Ole. Min kammerat gør grin med at mit jagt tøj altid er møgbeskidt fordi mine springer stå op af mig hele tiden så det problem får jeg hvis ikke ;-).


Jeg så iøvrigt også et par af Oles springer og ham her var jeg virkeligt imponeret af han havde en god størrelse og så var der bare skrald på ham. Ved apportering var han vedholden og holdt hans område rigtig godt. 15 måneder er han. Ham tror jeg vi kommer til at se mere til han hedder Countryways Conor af Fuglevig du kan læse mere om ham her.



Den dejlige hanhund skal iøvrigt parres med en anden af Oles tæver Fuglevig Keen som jeg også så. Hun var også meget arbejdsvillig.



Som det fremgår af billederne var vejret elendigt og det småregnede, men det ville jo næsten være dumt  ikke at tage nogle billeder af sådan nogle dejlige hunde, og så dum er jeg trods alt heller ikke :-).

Tak til Ole og Helle for at jeg måtte komme på besøg og se deres dejlige hunde. Nu krydser jeg bare finger for at der kommer nogle han hvalpe til næste sommer.

Læs meget mere om Ole og hans hunde på Kennelfuglevig.dk

Ingen kommentarer: