torsdag den 13. marts 2014

Min foto baggrund

Jeg er vokset op med hunde og har altid selv haft hund. Da jeg går på jagt har det primært været jagthunde jeg har haft. Irsk setter, Engelsk Cocker Spaniel, Engelsk Springer Spaniel og de seneste år FT spaniel. Jeg er på ingen måder religiøs omkring hunde racer og har set godt hunde arbejde fra rigtig mange hunde racer.

Jeg startede med at fotografere for mange år siden. Mit første digital kamera var et Olympus 3030Z, det var et compact kamera som den gang på mange måder var et rigtig godt kamera. Den var bare ikke særlig god til at tage billeder af det som interesserede mig, nemlig mine hunde.


Jeg måtte snart sande at hvis jeg skulle have gode billeder af mine hunde måtte jeg have noget andet udstyr.
Mit første digital spejlrefleks kamera blev et Minolta D5 med et kit sæt af objektiver hvoraf den ene var en 70-300 som jeg primært brugte til hunde foto. I et par år tog jeg rigtig mange billeder af hunde både mine egne, men jeg var også ofte på prøver hvor jeg tog billeder af alle de hunde jeg kunne komme i nærheden af.Jeg syntes selv at jeg fik taget rigtig mange fine billeder af hundene. Heldigvis var der også andre som kunne lide min billeder. De er blandt andet er blevet brugt i F.T. klubbens medlemsblad og "Retriveren" der er medlemsblad for Retrievernes Jagthundeklub.
Jeg har også leveret en del billeder til en dejlig bog skrevet af N
iels Egelund Faddersbøll & Ole Geert Dam, bogen hedder:  Trænings bogen -F.T. SPANIELS & RETRIVERE "Baggrund og træning fra hvalp til færdig jagthund".



På et tidspunkt fik jeg andre interesser og jeg lukkede min hjemmeside ned med alle de billeder jeg havde taget. Desværre mistede alle billederne da computeren jeg havde dem på crashed. Jeg tog naturligvis ikke backup, det var for tøse drenge, det har jeg sener ærgreret mig en del over.

I starten af 2014 fik jeg lyst til at komme i gang igen. Jeg have på det tidspunkt et Canon 60D hvilket ikke er et perfekt kamera til at tage billeder af hunde, men det kunne absolut bruges. I den forretning jeg arbejder i havde jeg en kunde som jeg kom til at snakke foto med. Jeg beklagede mig til ham over at den type billeder jeg tog krævede et rigtig godt objektiv for at blive super godt og at netop de objektiver kostede en bondegård. En halve time sener kom han med en lille kuffert hvor der lagde en Canon 300 mm 2,8 IS i. Den kunne jeg lige prøve mente han. Netop det objektiv har ry for at være et af Canons bedste prime objektiver. Og nå ja så koster det lige omkring 50.000 kr fra ny. Udstyr alene gør ikke det hele, men det hjælper især til hunde i bevægelse da det kræver hurtig og præcis fokus. Det vakte med det samme min interesse igen at komme ud og tage billeder med dette super objektiv.


Kort efter besluttede jeg at købe noget bedre udstyr der kunne bruges til  hunde fotografering. Jeg valgte et Canon 7D som var et ældre kamera model, men netop 7D har ry for at kunne det jeg havde brug for. Det kan tage flere billeder pr sekund og har et bedre autofokus system. På det tidspunkt jeg købte var 7D modellen på vej ud og kostede ca.  7000 kr, men canon kørte cashback på 1800 kr. så faktisk kom jeg af med ca. 5200 kr. 7D er et fantastisk kamera til de penge og til det formål jeg skal bruge det til. Jeg har sener købt et 7D mere så jeg har 2 ens kameraer det er en kæmpe fordel.

Jeg havde et Canon 100 mm 2.8 makro og et Canon 60 mm 2.8 makro da det primært var makro jeg havde brugt 60Dér til. Hunde fotografering kræver noget mere brændvidde og meget gerne zoom da hundene hurtigt bevæger sig rund i alle retninger. De 2 objektiver jeg havde var dog super gode til protrætter som også er en stor del af hunde fotografering. Jeg endt op med at købe:

               Canon 24-105mm f/4L IS USM
               Canon 70-200mm f/2.8L USM
               Canon 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
               Sigma 120-300mm f/2.8
             
Jeg har senere suppleret op med et Canon 300mm f/2.8 USM der er et helt fantastisk objektiv.

Så var jeg igang og har siden brugt dette udstyr til at tage mine billeder. 

Ingen kommentarer: