fredag den 14. marts 2014

Test af Canon EF 70-200mm f/2.8L USM objektiv

Dette er ikke en videnskabeligt dokumenteret test af Canon 70-200mm f/2.8 USM, men min vurdering af objektivet til et formål nemlig fotografering af hunde i bevægelse.

Et af Canon´s måske mest kendt zoom objektiver hedder 70-200. Den laves i 4 forskellige versioner, en med f/4, med og uden IS og en f/2.8 med og uden IS. Hvis man vil have version med image stabilisator koste den betydelig mere end den version uden. Jeg valgte modellen uden IS men i f/2.8 primært for at spare lidt penge, men også fordi jeg næsten altid skyder med over 1/1000/ sekund hvilket er så hurtig at IS ikke har den store betydning.

Objektivet er forholdsvis tungt dog slet ikke på niveau med min Sigma 120-300mm. Jeg kan bære og håndholde dette objektiv en hel dag uden problemer overhovedet. Bygge kvaliteten er absolut i top hvilket man mærker så snart man får det i hånden.

Hvordan er skarpheden så, ja objektivet er noget skarper end 100-400 hvilket jeg også forventede. Dette objektiv er klart det skarpeste zoom objektiv jeg har. Den levere også klart den højeste hit rate, det vil sige at der er en meget høj procent del af de billeder man tager som bliver gode og brugbare.

Det har super hurtig og præcis autofokus, en styrke som ikke må undervurderes til fotografering af hunde i bevægelse. Selv når man zoomer mens man holder udløser knappen inde og 7Dér fyre løs med 7-8 billeder i sekundet følger autofokusen med og levere og levere og levere gode billeder.

En anden styrke ved dette objektiv er at næsten alle billeder man tager ser rigtig flotte ud i farverne og de kræver ikke meget efterbehandling.

Vil du købe et rigtig godt objektiv til hunde fotografering, og kan du leve med max 200mm så er det en 70-200mm jeg vil anbefale. Modellen i f/4 er også rigtig skarp, men som sagt ikke så lysstærkt.

Lad mig sige det med det samme, det er et godt objektiv Jeg tager altid dette objektiv med mig uanset opgave og suppler så op med et eller 2 andre objektiver. Alle vil efter min mening kunne tage gode hunde billeder med dette objektiv. Det eneste minus er som sagt at den er lige kort nok med sine 200mm  i nogle situationer.

Her er nogle billeder skudt i en mørk skov i marts. Det er sidst på dagen og meget overskyet. Her kommer 70-200mm f/2.8 til sin ret.

Det første billede er dog skudt i en lysning ikke den store udfordring her.


Et skud imellem træerne og croped en del.

Ike springe over en træstamme i lysningen

Hold fast hvor er sådan nogle Collier flotte. Især hvis de har en velplejet pels som de to her.
 Bemærk når du fotografer med blænder f/2.8 eller tæt på så skal der ikke være meget forskel på afstanden fra forreste hund hvor fokuset ligger til den bagerste før den vil være uskarp som her.




En blandings race men tro du lige den var glad for at se mig :-)


Skudt ind imellem træerne et mørkt sted. Sorte hunde kræver ofte efterbehandling i et billede behandlings program da de ofte har et meget blåt skær. Skru ned for den blå saturation det løser problemet.


Dette næste billede er skudt ind mellem træerne i et meget mørt område på et tidspunkt hvor der var tunge skyer for himlen. Jeg har redigeret en del på billedet og der er altså meget støj, men det er så fedt det billede af Duke sååååå....... Drengen er igang med det han er skabt til nemlig at se om der skulle have gemt sig noget imellem kratbunkerne som han kan få op og flyve. Jeg kan li det, er han ikke skøn.


Fetch Misty Meadow Sam er efter DK FTCH Drumagrove Bruce af Twinoaks og DK FTCH Chaser Manor Park Molly af Fetch.



Og her er så lige et portræt af Ike min anden FT han hedder Lycik Bas og er efter Highcrest Jett af Lycik og Harrock´s Heidi af Lycik. Bemærk den uskarpe baggrund det er det en f/2.8 gør bedst.







Ingen kommentarer: