mandag den 31. marts 2014

Canon EF 100-400 mm 4.5-5.6L USM IS

Dette er ikke en videnskabeligt dokumenteret test af  Canon EF 100-400 mm 4.5-5.6L USM IS, men min vurdering af objektivet til et formål nemlig fotografering af hunde i bevægelse.

Jeg har købt et nyt objektiv. Valget faldt på et et Canon EF 100-400 mm 4.5-5.6L USM IS. Dette objektiv har været i produktion i mange år og der har i flere år gået rygter om at der ville kommen en ny version, men der stadig ikke dukket noget konkret op. Det har en lidt speciel måde at zoome på man skal nemlig ikke dreje på en ring på selve objektivet som på alle andre objektiver man skal skubbe det ud og ind. Efter lidt tilvænning er det ikke et problem, jeg ville dog foretrække en zoom ring istedet

Jeg har valgt at købe dette objektiv fordi det har et rigtig godt zoom område fra 100-400. Alle der fotografer hunde kommer til at opleve at mangler brændvidde altså muligheden for at komme tæt på den hund som man ønsker at fotografer. Der findes ikke et andet objektiv med så stor zoom område og i denne kvalitet som dette objektiv.

Det har en rigtig god byggekvalitet, den virker bundsolid på trods af den anderledes måde at zoome på. Man kan selv indstille hvor let eller svært det er at skubbe zoomen ind og ud. Efter min mening bør den stå forholdsvis let eller kommer man let til at zoome lidt i ryk.

Dette objektiv har IS, altså billedestabilisering hvilket betyder at objektivet hjælper til at med at undgå rystelser når du håndholder det. Som tidligere nævnt er der tale om en ældre objektiv model og jeg har læst at en del mener at netop billedestabiliseringen i dette objektiv trænger til en opdatering. Efter som jeg altid skyder hunde billeder i mindst 1/1000 sekund slår jeg billedestabiliseringen fra fordi det ikke har nogen betydning ved så hurtige lukketider så jeg har ikke teste IS.

Hvis man læser reviews på nettet af dette objektiv så får det til tider skyld for ikke at være ordentligt skarp på 400 mm. Nogle mener det er forældet og ikke et er et godt objektiv, men som en meget kendt naturfotograf  Arthur Morris har udtalt, dem som ikke mener dette er et godt og skarp objektiv burde komme op af stolen og rent faktisk komme ud og fotografer med det i virkligheden.
Min hit rate med dette objektiv er forholdsvis højt dog ikke på niveau med min Canon 70-200 f/2.8 især ikke når vi kommer i skoven.

Billedet af Duke er taget på 400mm f/5.6 ISO 250 1/1250 og det er altså i mine øjne piv skarp og den sløret baggrund holder også hele vejen. De øjne ligner jo to dybe skovsøer som bare suger en ind.

"The Duke" Fetch Misty Meadow Sam er efter DK FTCH Drumagrove Bruce af Twinoaks og DK FTCH Chaser Manor Park Molly af Fetch

Nogle begragter dette som et stort og tungt objektiv. Det er det ikke i mine øjne. Når den er står på 100 mm ligner den rigtig meget en 70-200mm f/2.8 dog har den et lidt større diameter. Når zoomen er ude på 400mm er den naturligvis betydelig længer, men for mig er det ikke et problem heller ikke at håndholde det en hel dag.


Når man kigger igennem søgeren på sit kamera med dette objektiv på ser det noget støj fyldt ud, men det er kun i søgeren det så sådan ud det bliver naturligvis ikke at se på billederne. Jeg tror det har noget med modellens alder at gøre for jeg har ikke oplevet det på nogle af mine andre objektiver.

Autofokusen er hurtig og præcis. Det er er meget vigtigt til billeder af hunde i bevægelse. Det er ikke super lysstærk især når den kommer ud på 400mm, men så må man skure lidt op for isoén. Jeg har skudt i skoven med det og så kan man altså få problemer for mørke og høj ISO betyder altså en del støj i billedet, men skyder man i åben terræn er der ingen problemer.

Hvis man vil tage billeder af hunde i bevægelse og kan magte vægt og størrelse findes der ikke rigtig et alternativ til dette objektiv når man kigger på det store zoom område. Jeg er meget begejster for dette objektiv og føler at hvis jeg har den med sammen med min 70-200mm f/2.8 så er jeg rigtig godt dækket ind når jeg er på markprøver.








På vej hjem fra arbejde i bilen kom jeg forbi en skråning hvor der stod 5 stykker råvildt. Jeg tog lidt billeder ud af vinduet på bilen. Afstanden var lige til den stive side, men uden en 400mm havde det været helt håbeløs. Dette objektiv er super til naturfotografering hvor man også kan udnytte det store zoom område.


Et billede på vand taget i modlys er normalt ikke en sælig god ide, men jeg kan lide det her af Ike på vej ind med tennisbolden. Det er anderledes og billeder behøver ikke altid skal være super skarpe og i perfekt lys. Jeg kan lide stjernerne i vandet som lyset skaber og at hundens profil næsten er sort.



Ingen kommentarer: