lørdag den 26. juli 2014

Makro en anden verden

Sommetider er det meget sjov at prøvet noget helt anden når det gælder fotografering i forhold til hvad man normalt går og arbejder med. De sidste dage har jeg prøvet at arbejde lidt med makro fotografering.I første omgang har det mest handlet om at sætte sig ind hvordan jeg opnår det bedste resultat med det udstyr jeg har til rådighed. Det har jeg gjort ved at søge lidt omkring emnet på nettet og spørg til råds i forum og nogle grupper jeg er medlem af på FB

Citronsommerfugl (Gonepteryx rhamni)
Grundlæggende bruger man meget små blænder for at få hele eller store dele af insektet skarp når man går helt tæt på. Det store problem ved at skyde i blænder 8-16 er at der skal en del lys til med mindre man går højt op i ISO. Problemet med høj ISO er at man får meget mere støj i billedet så derfor vil man gerne undgå for høje ISO tal. Mange bruger Ring flash for at få et ensartet lys på hele insektet når man kommer tæt på. Jeg har desværre ikke en ring flash så jeg må i første omgang klare mig uden.

Stativ og monopod er godt til at holde kameraet i ro for netop når man skyder med høj blænder og ikke vil for højt op i ISO så må man langt ned i lukketid og her er det rart med noget som kan holde kameraet i ro.
Ulempen er at insekter for det meste ikke sidder stille ret lang tid af gangen så hvis man skal flytte stativet så er insektet ofte væk, jeg foretrækker derfor at skyde håndholdt.

For at gøre tingene endnu svære så opdager man altså at det sjældent er vindstille i Danmark, blomster og blade står står ofte og svejre og det giver igen bevægelser hvilket er rigtig skidt når man er nødtil at skyde med langsom lukketid.

Det gode ved makro fotografering er at man altid kan finde modeller, eller objekter at fotografer. Det er bare at se de små ting. Makro er ikke kun små insekter, men det kan i princippet være alle små ting man går tæt på. Min interesse for generen er dog insekter, jeg syntes det er vildt spændende hvilke detaljer der gemmer sig hos de små insekter vi går forbi hverdag uden at tænke nærmer over hvordan de ser ud eller lever.

Jeg bruger min Canon 7D og mit Canon EF 100mm 2.8 L IS USM Macro objektiv til at tage denne type billeder.

Her er en lille serie af en spindler nemlig Araneus diadematus eller også kaldet korsedderkoppen


  
   

Her er nogle af mine andre forsøg, i betragtning af at jeg har arbejdet med det i 2 dag er jeg egentligt godt tilfreds.





















Ingen kommentarer: